• Peste 3 milioane de români folosesc serviciile de
    transport alternativ. În fiecare zi de luni
    a săptămânii, se înregistrează peste 300.000 de
    curse la nivel național, jumătate din acestea
    în București

  • Peste 50.000 de români și familiile lor depind de
    veniturile obținute din acest tip de serviciu,
    fie că lucrează tot timpul sau part time.
    Din aceștia, 18.000 sunt doar în București.

  • Serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă
    transparență totală, inclusiv din punct de vedere
    financiar: știi cât te costă de la bun început,
    autoritățile pot urmări cu exactitate activitatea
    pentru plata taxelor și impozitelor

    Serviciile de transport alternativ sunt
    singurele care oferă transparență totală,
    inclusiv din punct de vedere financiar:
    știi cât te costă de la bun început,
    autoritățile pot urmări cu exactitate
    activitatea pentru plata taxelor și impozitelor

  • slider-image

    Există reglementări stricte pentru autorizarea platformelor
    și a operatorilor de transport alternativ:
    de la auditul tehnic al platformei, la copii conforme,
    atestate profesionale pentru șoferi,
    ITP la șase luni și limita de vechime a mașinii

    Există reglementări stricte pentru autorizarea
    platformelor și a operatorilor de transport
    alternativ: de la auditul tehnic al platformei,
    la copii conforme, atestate profesionale pentru
    șoferi, ITP la șase luni și limita de vechime
    a mașinii

#continuam2024

Despre Transportul Alternativ

Peste 3 milioane de români folosesc aceste servicii la nivel național, în 30 de orașe ale României. Iar conform Autorității Rutiere Române, peste 50.000 de autoturisme sunt autorizate pentru a efectua transport alternativ în România. Toate aceste date confirmă interesul românilor pentru acest tip de transport, care aduce beneficii sociale și economice deosebite și încurajează pasagerii să folosească mijloace de transport alternativ în detrimentul celor personale.

În fiecare zi de luni a săptămânii, se înregistrează peste 300.000 de curse la nivel național, jumătate din acestea în București

Peste 50.000 de români și familiile lor depind de veniturile obținute din acest tip de serviciu, fie că lucrează tot timpul sau part time. Din aceștia, 18.000 sunt doar în București.

Serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparență totală, inclusiv din punct de vedere financiar: știi cât te costă de la bun început, autoritățile pot urmări cu exactitate activitatea pentru plata taxelor și impozitelor.

Există reglementări stricte pentru autorizarea platformelor și a operatorilor de transport alternativ: de la auditul tehnic al platformei, la copii conforme, atestate profesionale pentru șoferi, ITP la șase luni și limita de vechime a mașinii.

Transportul alternativ este reglementat de Ordonanța de Urgență a Guvernului 49/2019 pentru servicii de transport alternativ. Această reglementare a permis coexistența acestui tip de servicii cu cele de taxi, fiecare serviciu fiind supus unor reglementări specifice. În timp ce taxiurile își pastrează beneficiul de a folosi benzile de transport public și locurile speciale de parcare și pot lua comenzi din stradă, serviciile de transport alternativ trebuie să îndeplinească criterii tehnice legate de transparență, siguranță și calitate. OUG 49/2019 prevede:

● Autorizarea platformelor
Operatorii de platforme de transport alternativ trebuie să obțină o autorizație de la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), care este valabilă pe o perioadă de doi ani. Este necesar un audit tehnic amănunțit pentru a se asigura că toate funcțiile aplicației operează corect, de la identificarea șoferului și setarea rutei pană la prețuri transparente. Auditul obligatoriu asigură, de asemenea, măsurile/politicile de confidențialitate ale platformelor digitale pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor. Taxa de autorizare pe care o platforma o plătește este de 100.000 RON (aprox. 20.000 euro).

● Autorizarea operatorilor de transport și a vehiculelor
Operatorii de transport alternativ pot fi firme sau persoane fizice autorizate care obțin o autorizație eliberată de Autoritatea Rutieră Română, care este valabilă pe o perioadă de trei ani. O copie a autorizației trebuie păstrată în vehiculul utilizat pentru furnizarea de servicii de transport alternativ. Vehiculul, care trebuie să fie deținut sau închiriat de către operator, poate avea maximum 9 locuri și este supus inspecției tehnice periodice la fiecare 6 luni. Operatorii de transport trebuie să aibă un contract valabil cu platformele, în timp ce vehiculele trebuie să poarte un ecuson eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru fiecare platformă.

● Condiții pentru șoferi
Șoferii trebuie să aibă cel puțin 21 de ani. Aceștia trebuie să dețină un permis de conducere valabil de cel puțin doi ani. Șoferii pot lucra pentru un operator de transport alternativ sau colaboratori direcți ai unei platforme digitale. Ei trebuie, de asemenea, să treacă printr-o verificare a antecedentelor și să obțină, prin examinare la Autoritatea Rutieră Română un certificat care le permite furnizarea de servicii de transport alternativ. Șoferii pot să fie proprietari ai mașinii sau o pot închiria de la companii care dețin autorizație de transport alternativ, emisă de ARR, copie conformă și ecusoane emise de aceeași autoritate.

Consiliul Concurenței vorbește în „Raportul privind segmentul serviciilor de transport alternativ”, realizat în anul 2022, despre liberalizarea pieței de taximetrie pentru a asigura elemente echitabile de concurență pentru industria de taxi.

#continuam2024

Reglementări
și documente

#continuam2024

Știați că?

Revendicările reprezentanților industriei de taxi urmăresc doar eliminarea serviciilor de transport alternativ. Să le luăm pe rând:

  1. Activitatea de transport alternativ să poată fi făcuta numai cu autoturisme deținute în proprietate sau prin contract de leasing (eliminarea contractelor de comodat și de închiriere).

    Dacă s-ar adopta o astfel de prevedere, zeci de mii de șoferi și-ar pierde veniturile, în condițiile în care peste 90% din mașinile folosite în activitatea de transport alternativ sunt folosite pe baza unor contracte de comodat sau închiriere. Acest tip de contracte permite șoferilor care fac acest tip de serviciu să poată beneficia în mod colectiv de serviciile de administrare, contabilitate etc. Soluția pentru un cadru concurențial egal este introducerea acestor tip de contracte și în cazul mașinilor folosite pentru serviciile de transport în regim de taxi, așa cum au și cerut reprezentanții acestora în trecut: proiectul de modificare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, adoptat de Senat și aflat în dezbaterea Camerei Deputiatilor prevede introducerea acestui tip de contracte pentru serviciile de taxi (Plx-72/2024).

  2. Limitarea numărului de autorizații de transport la 2/mie (jumătate din numărul autorizațiilor emise pentru activitatea de transport în regim de taxi).

    Lipsa unei limite a numărului de autorizații de transport alternativ rezidă în caracterul privat al acestei activități. Dat fiind că un operator de transport alternativ poate oricând să înceteze, total sau parțial, activitatea sa, conform rezultatelor economice ale activității și libertății sale comerciale, respectiv că șoferii își pot alege în mod liber timpul de lucru, nu există garanția că un număr limitat de autorizații de transport alternativ vor fi folosite în mod efectiv și că vor satisface cererea de servicii. Soluția pentru un cadru concurențial egal este liberalizarea pieței de taximetrie, conform recomandărilor Consiliul Concurenței.

  3. Activitatea de transport alternativ poate fi făcută numai pe raza localității de autorizare și ocazional către altă localitate.

    Această obligație este deja prevăzută de art. 13 alin. 4 din OUG 49/2019.

  4. Vechimea mașinii utilizate să respecte aceleași condiții ca autoturismele utilizate în activitatea de transport în regim de taxi (preluarea articolului din legea 38/2003)

    Art. 13 alin. 5 din OUG 49/2019 prevede deja condiții de vechime maximă pentru autoturismele supuse autorizării. De altfel, Legea Taximetriei prevede un mecanism distinct prin care autoturismele cu care se prestează serviciul public de taxi pot obține autorizația de transport până la aceeași vârstă 15 ani. Legiferarea vârstei de 15 ani pentru transportul alternativ a fost, la momentul redactării OUG49/2019, realizată în oglindă cu prevederile existente pentru serviciul de taxi. Mașinile personale ale conducătorilor auto nu pot fi subiectul impunerii unor politici publice în domeniul mediului, în condițiile în care media vârstei parcului auto din România depășește 16 ani.

  5. Toate activitățile comerciale în domeniul transportului alternativ să se desfășoare prin persoane juridice înregistrate în România (la Oficiul Național al Registrului Comerțului).

    Platformele de intermediere a serviciului de transport (atât cel alternativ cât și cel de taxi) prestează un serviciu al societății informaționale, astfel cum a fost calificat potrivit deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza (C 62/19 – Star Taxi). Potrivit prevederilor art. 3 alin. 2 din Directiva 2000/31/CE privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societății informaționale, în special ale comerțului electronic, pe piața internă (Directiva privind comerțul electronic), statele membre nu pot restrânge libera circulație a serviciilor societății informaționale din alte state membre. Dar toate activitățile de transport alternativ sunt taxate conform cadrului fiscal din România, aducând venituri substanțiale la bugetul de stat, cu mult mai multe decât cele oferite de industria de taxi. Mai mult, transparența și trasabilitatea curselor și a tranzacțiilor face ca gradul de conformare să fie unul extrem de ridicat.

  6. Afișarea ecusonului de transport alternativ pe portierele din spate ale mașinii

    Art. 22 alin. 1 din OUG 49/2019 prevede deja obligația ca pe durata efectuării curselor de transport alternativ, autoturismele înregistrate pe platforma digitală să aibă afişat la vedere, în partea din faţă şi din spate a autoturismului, un ecuson pentru transport alternativ. Documentul este eliberat de Autoritatea Rutieră Română și folosește exclusiv pentru recunoașterea acestor autoturisme în trafic de către autoritățile de control. Activitatea de transport alternativ a fost concepută ca o activitate de transport privat, prin care persoanele care doresc pot folosi mașina personală pentru a presta acest serviciu în timpul liber. Afișarea ecusonului de transport alternativ pe portierele din spate ale automobilului ar constitui o barieră la prestarea acestui serviciu, dar și confuzie în cadrul consumatorilor, întrucât persoana care folosește mașina personală în scopuri proprii nu ar putea să elimine aceste însemne